VVD: invoeringstraject Boordcomputer Taxi is dramatisch

23-04-2015
vvd barbaren

Met het besluit van de ILT dat er geen boetes meer worden uitgedeeld als blijkt dat een taxi niet over een Boordcomputer Taxi beschikt, brokkelt ook de politieke steun voor het apparaat steeds verder af. “Ik heb niet voor niks dit onderwerp meerdere

Met het besluit van de ILT dat er geen boetes meer worden uitgedeeld als blijkt dat een taxi niet over een Boordcomputer Taxi beschikt, brokkelt ook de politieke steun voor het apparaat steeds verder af. “Ik heb niet voor niks dit onderwerp meerdere malen aan de orde gesteld: het invoeringstraject is dramatisch, de doelstellingen van de BCT raken uit zicht. Hoe gaan we nu verder?”, vraagt VVD-kamerlid Barbara Visser zich af. “We zijn dan ook zeer benieuwd naar de beantwoording van vragen die we over dit onderwerp hebben gesteld aan de staatssecretaris en kunnen dan pas een definitief oordeel geven.” 

Visser heeft al diverse malen aandacht voor dit dossier gevraagd. “Via schriftelijke vragen, verzoek tot schriftelijke inbreng en moties. Het is een gebed zonder einde, deze BCT-soap met weer een nieuwe cliffhanger”, reageert ze op het recente nieuws.

Kritische inbreng

“We hebben niet voor niets een kritische inbreng gehad op de brief inzake de invoering van de BCT. Deze antwoorden zijn er nog niet. Wat er nu verder moet gebeuren in dit dossier, hangt af van de beantwoording van de vragen. Dus dat wachten we nog even af”, aldus het VVD-Kamerlid.

Ook de PvdA was onlangs zeer kritisch op de BCT en vraagt zich af of beoogde administratieve doelstellingen niet beter met nieuwe ICT-oplossingen, zoals apps, gedaan kunnen worden. Net als het CDA en VVD liet de PvdA toen al weten dat taxi-ondernemers niet de dupe mogen worden van alle fouten in dit dossier, totdat alle problemen met de BCT zijn opgelost.

Geen boetes

ILT heeft nu besloten gevolg te geven aan deze boodschap. De inspectie liet vorige week weten om geen boetes meer te geven als taxi’s niet beschikken over een BCT, totdat er volledig uitgelezen kan worden. Dat duurt waarschijnlijk tot medio 2016. Want daarvoor moet eerst de nieuwe regeling gepubliceerd worden, waarna alle fabrikanten hun software moeten aanpassen. Vervolgens dient deze update via de RDW uitgerold te worden.

Branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer adviseert haar leden om voorlopig de BCT nog wel te blijven gebruiken en zeker niet uit de voertuigen te halen. “We vinden de berichten nog wat onduidelijk en wachten af wat het standpunt van IenM is”, zegt Hubert Andela.  ”We zijn blij dat ILT intussen druk is met de aanpak van kleine en hele grote snorders.”

Infrastructuur en Milieu

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat aan TaxiPro weten op de hoogte te zijn van het besluit van ILT voorlopig geen boetes meer uit te delen voor het niet hebben van een BCT. “We hebben kennis genomen van deze nieuwe ontwikkeling. Het oplossen van de problemen met de BCT blijft onze prioriteit houden”, meldt de woordvoerster.

Duco Douwstra, voorzitter Stichting Taxibelangen, is blij dat de ILT eindelijk gestopt is met het uitdelen van deze boetes. “Hoewel de haalbaarheid van de BCT al vanaf eerste dag ernstig ter discussie heeft gestaan, heeft de overheid dit project er toch doorgedrukt. De BCT is ook nog eens een star systeem, wat op geen enkele manier mee kon groeien met de technologische vooruitgang.”

Boetes

“Dat de ILT haar oorspronkelijke halsstarrige houding bij de heilloze BCT-verplichting heeft laten varen, kan de STN alleen maar toejuichen en geeft vertrouwen voor een betere en betrouwbare samenwerking. Het sloeg natuurlijk helemaal nergens op dat er boetes werden uitgedeeld voor het hebben van een zwarte doos, die niet gebruikt hoefde te worden. Ze keken alleen of er een sticker op zat. Dat is waanzin. Dit is nu een eerste stap in de goede richting van de overheid”, aldus Douwstra.

Het is onbekend wat er nu gaat gebeuren met de BCT. Volgens de wet is het apparaat nog altijd verplicht om te hebben in een taxi. Maar sinds de invoering zijn de rij- en rusttijden flink versoepeld, zodat het voor die handhaving niet meer noodzakelijk is. Bovendien heeft de Belastingdienst meerdere malen laten weten dat wat hen betreft een deugdelijke ritregistratie belangrijk is, maar dat hoeft niet via de BCT.

Software

Ook is het nog de vraag hoe en wanneer de nieuwe software wordt uitgerold, waardoor de ILT in staat is om de gegevens van de BCT uit te lezen. Want Qtwee/Quipment is nog altijd niet gecertificeerd. En de relatie Taxitronic/Neone met de overheid in dit dossier is ook niet echt goed, zo bleek uit de rechtszaak tot schadevergoeding. Qtwee en Taxitronic willen dat de overheid de kosten voor de software-update met de nieuwe specificaties op zich neemt. Ze hebben immers voldaan aan de oorspronkelijke specificaties.

Leverancier Cabman zal de nieuwe software wel snel willen en kunnen uitrollen. Die partij heeft immers een fors marktaandeel. Maar Mansveld zal ook tot overeenstemming moeten komen met de andere twee leveranciers. Immers, als zij hun software niet updaten is het project voorbij. Zij verliezen dan hun certificering en de overheid heeft altijd gesteld dat er sprake moet zijn van marktwerking. “Twee van de drie oorspronkelijke leveranciers hebben hun zaken niet op orde. Er wordt daardoor niet meer voldaan aan de voorwaarden zoals gesteld bij invoering”, zal de boodschap van het ministerie dan wellicht kunnen zijn.

Taxibranche

Ondertussen kampt de taxibranche met grote onzekerheid. Ze hebben flink geïnvesteerd in de apparatuur. En de kosten blijven oplopen. Na invoering bleek dat diverse apparaten nog met kinderziektes kampen. Ook zijn er continu hoge kosten als er storingen optreden, waarna er weer naar de RDW gegaan moet worden om die te verhelpen. Door alle problemen blijven de administratieve kosten toenemen, in plaats van de beloofde besparing.

De uitspraak van ILT betekent dat taxibedrijven die te maken hebben met een kapotte BCT of een nieuw voertuig aanschaffen, voorlopig geen kosten hoeven te maken op dit gebied. Het is dan verstandiger om te wachten tot de nieuwe regeling is uitgekristalliseerd en de apparaten aangepast zijn. Ook zijn volgend jaar met de nieuwe software-update allerlei kinderziekten wellicht opgelost.