‘Geleidehond altijd schoon en rustig in taxi’
Het is al enige tijd verboden om mensen met een geleidehond te weigeren in een taxi. Toch komt het nog regelmatig voor. Waarom is het zo belangrijk dat iemand met bijvoorbeeld een visuele handicap samen met zijn of haar hond reist?
Sytske is woonachtig in Amsterdam. Zij werd enkele jaren geleden blind en haar geleidehond is cruciaal geweest voor haar terugkeer in de samenleving. “Sinds ik mijn zicht verloren heb, stap ik trots door het leven met mijn hond Prisca. Toen ik drie jaar geleden blind werd, ben ik in contact gekomen met KNGF Geleidehonden. Tijdens mijn revalidatie heb ik keihard gewerkt om in aanmerking te komen voor een geleidehond. Ik leerde lopen met een taststok en leerde mijn routes kennen. Ik had natuurlijk op veel manieren hulp nodig om weer terug te komen in de maatschappij.”
Op welke manieren krijg je zoal hulp van Prisca?
“Na een intensieve revalidatieperiode ben ik via KNGF Geleidehonden in contact gekomen met mijn blindengeleidehond. Wij zijn tweeënhalf jaar geleden gaan samenwerken. Zij was toen bijna twee jaar oud. Met Prisca lopen was echt een verademing. Ik was gewend om met een taststok te lopen en voelde me af en toe best eenzaam als er zich een moeilijke situatie voordeed. Ik moet wel mijn routes kennen en ik stuur Prisca zelf aan. Prisca heeft tijdens haar opleiding geleerd om mij op een veilige manier om obstakels heen te leiden. Ze helpt mij bijvoorbeeld met het vinden van het zebrapad en zij vermijdt alles wat tot twee meter hoogte uitsteekt. Het is heel fijn om te ervaren dat over het algemeen enorm positief gereageerd wordt op Prisca. Er is veel bewondering voor haar.”
Je maakt geregeld gebruik van taxi’s. Gaat dat doorgaans goed?
“Samen met Prisca reis ik inderdaad veel met de taxi. Ik ben supertevreden met het taxibedrijf waar ik vast mee reis. Zij hebben fijne chauffeurs bij wie ik mij samen met Prisca welkom voel. Ik zorg er wel altijd voor dat mijn hond schoon is en ik neem voor haar verharing altijd een kleedje mee voor in de auto. Tijdens de opleiding bij KNGF Geleidehonden heeft Prisca geleerd om voorin in de auto op de grond te liggen tussen mijn benen. Dat is de veiligste plek in de auto en zij is getraind om rustig te gaan liggen.”
Maar het gaat blijkbaar ook wel eens verkeerd met taxivervoer?
“In het verleden heb ik meerdere nare ervaringen gehad. Een keer eiste een chauffeur bijvoorbeeld van mij om Prisca in de achterbak te leggen tijdens de rit. Het is voor mij van het grootste belang dat Prisca altijd veilig is en ik moet er toch niet aan denken dat ze in paniek raakt. De chauffeur is zonder ons weggereden.”
Een amendement op het VN-verdrag voor personen met een handicap schrijft voor dat mensen vergezeld van een assistentiehond moeten kunnen deelnemen aan de maatschappij. Zij hebben die hond immers met een goede reden, en het weigeren van de hond staat gelijk aan het weigeren van de persoon. Het weigeren van een assistentiehond is alleen toegestaan als dit een onevenredige belasting vormt of als de weigering nodig is om de veiligheid of gezondheid te waarborgen. Met andere woorden: tenzij er een heel goede reden voor is, mag de hond niet worden geweigerd door bijvoorbeeld taxichauffeurs.
Hoe gaat dat in de praktijk?
“Het weigeren van een klant met een blindengeleidehond mag niet meer volgens de wet. Dat is natuurlijk heel fijn, maar ik hoop vooral dat er nog meer inzicht komt wat betreft de geleidehond en zijn baas. Zo mogen de taxichauffeurs erop vertrouwen dat het ontzettend lieve en goed opgeleide honden zijn waar wij als visueel gehandicapten een groot deel van ons levensgeluk door hebben gekregen.”
Zijn er ook redenen denkbaar dat een persoon met geleidehond wel mag worden geweigerd, zoals allergie van de chauffeur?
“Het zou altijd kunnen voorkomen dat een chauffeur allergisch reageert op honden. Dan zou er een nieuwe auto geregeld kunnen worden binnen een zeer korte tijd. Dan is het wel fijn dat de chauffeur de situatie inschat waar de klant zich in begeeft en goed overleg heeft met de klant. Want het is natuurlijk ellendig om ’s avonds in het donker te moeten wachten op een andere taxi.”