Geen boete meer voor taxi bij ontbreken Boordcomputer Taxi
Taxibedrijven die niet beschikken over een Boordcomputer Taxi, hoeven het komende jaar geen boete te verwachten. Zolang er niet volledig uitgelezen kan worden door de Inspectie ILT, gaat de dienst niet meer controleren op aanwezigheid van het
Taxibedrijven die niet beschikken over een Boordcomputer Taxi, hoeven het komende jaar geen boete te verwachten. Zolang er niet volledig uitgelezen kan worden door de Inspectie ILT, gaat de dienst niet meer controleren op aanwezigheid van het apparaat. Dat bevestigt de woordvoerster van de ILT aan TaxiPro.nl. Wel blijft de inspectie controleren op aanwezigheid van een geldige taxivergunning en chauffeurskaart.
Onlangs liet staatssecretaris Wilma Mansveld weten dat ILT pas in juli 2016 de BCT’s kan uitlezen. Daarvoor moeten eerst nog diverse software-aanpassingen gedaan en de wet aangepast te worden.
Boordcomputer Taxi
Taxibedrijven moeten sinds 1 juli 2014 over een Boordcomputer Taxi beschikken, op straffe van een boete van 1500 euro. Maar die wet wordt nu niet meer gehandhaafd. Dat betekent dat duizenden taxibedrijven voor niets hebben geïnvesteerd in het apparaat. Een BCT kost ongeveer 1500 euro per stuk, waarvan de overheid 600 euro betaalde.
De uitspraak van ILT betekent dat taxibedrijven die te maken hebben met een kapotte BCT of een nieuw voertuig aanschaffen, voorlopig geen actie hoeven te ondernemen op dit gebied. Het is dan verstandiger om te wachten tot de nieuwe regeling is uitgekristalliseerd en de apparaten aangepast zijn. Ook zijn volgend jaar eventuele kinderziekten wellicht opgelost. Want het is nog niet gebleken dat er administratieve besparing met het apparaat behaald is, integendeel.
Software
De uitspraak van ILT betekent helaas niet dat fabrikanten naar hartelust de software bij hun klanten zelf kunnen updaten. Voor iedere nieuwe versie dient een certificering te worden afgegeven door de RDW. Want ook al rijdt een taxibedrijf rond met een ongecertificeerde software-versie op zijn BCT, hij zal hiervoor geen boete krijgen van de ILT. Maar het betekent wel dat de fabrikant zijn typegoedkeuring bij de RDW kan kwijtraken.
Eerder liet de Belastingdienst al weten dat een BCT voor de fiscale wetgeving niet verplicht is. Er geldt voor de belastingdienst immers een ‘vrije vorm van administratie en bewijs’. Een taxibedrijf moet dus een goede administratie bijhouden, maar dat hoeft niet via een BCT.
Uitlezen
Toen de taxibranche de apparaten al had ingebouwd, bleek dat de ILT niet over de juiste software beschikt om de BCT’s uit te lezen. Toen werd nog aangekondigd dat er wel ‘zichtcontroles’ zouden gebeuren, op aanwezigheid van de BCT. Maar daar wordt nu toch van afgestapt vanwege de zinloosheid daarvan.
In totaal zijn er zo’n 30.000 BCT’s verkocht. Cabman heeft een marktaandeel van 63% (18.900 apparaten), Neone Nederland (doorgestarte Taxitronic) heeft een marktaandeel van 23% (6900 stuks) en Qtwee (doorgestarte Quipment) heeft een marktaandeel van 14% (4200 BCT’s). Het failliete Taxamatic heeft 0 BCT’s verkocht.
Schade
Met een gemiddelde prijs van 1500 euro heeft de taxibranche dus 45 miljoen euro geïnvesteerd in een apparaat dat het komende jaar nog wel verplicht is volgens de wet, maar waar geen controle op is. Schrale troost: er zullen in ieder geval tot juli 2016 geen kosten meer gemaakt hoeven te worden door taxibedrijven voor zaken als RDW-keuringen en storingen/reparaties van de BCT die buiten de garantie zouden vallen.