Aantal overvallen op taxichauffeurs drastisch gedaald

28-01-2016
camera in taxi

Het aantal overvallen op taxi’s in Nederland is in zes jaar tijd maar liefst 87% gedaald. In 2009 werden er 91 overvallen gepleegd op taxichauffeurs. Dat aantal is vorig jaar gedaald naar 12. De daling zette vooral het afgelopen jaar flink door.

Het aantal overvallen op taxi’s in Nederland is in zes jaar tijd maar liefst 87% gedaald. In 2009 werden er 91 overvallen gepleegd op taxichauffeurs. Dat aantal is vorig jaar gedaald naar 12. De daling zette vooral het afgelopen jaar flink door. Er waren toen 52% minder overvallen dan in 2014, terwijl het totale aantal overvallen in Nederland vorig jaar met slechts 2% afnam. En de daling in de taxisector is geen toeval. Want uit de overvalcijfers die TaxiPro.nl opgevraagd heeft bij de politie, blijkt dat het aantal overvallen op taxi’s de afgelopen zes jaar structureel flink afnam.

Een specifieke verklaring voor de forse daling is volgens de politie niet te geven. Een belangrijke oorzaak is waarschijnlijk de toename van het aantal pin-apparaten in taxi’s, waardoor de potentiële buit flink afneemt. En de toename van het aantal veiligheidcamera’s in Nederlandse taxi’s. Ook de samenwerking van de taxisector met de politie heeft op dit gebied in de afgelopen jaren een positieve rol gespeeld.

overvallen, taxi's, Nederland

Samenwerking

“Die samenwerking heeft destijds bestaan uit kennismaking met de operationeel specialist overvallen van de politie en een deelname aan ‘de Week van de Veiligheid’”, vertelt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.

“Wij hebben destijds aan de politie gevraagd om in alle grote steden een convenant af te sluiten tussen de politie, het Openbaar Ministerie en de taxisector, zoals dat ooit in Rotterdam is gedaan.”

Noodknop

De samenwerking houdt in dat de sector belooft oren en ogen te zijn van de politie en een voorziening in de taxi’s te maken waarmee chauffeurs razendsnel de centrale kunnen waarschuwen in geval van nood. De Rotterdamse politie van zijn kant slaat op een noodoproep vanuit een taxi aan als een collega politie-agent in nood; dus met de hoogste prioriteit.

Andela: “Je moet dit convenant in Rotterdam zien in het licht van de meerdere dodelijke slachtoffers onder taxichauffeurs die er in de jaren negentig bij overvallen op taxi’s zijn gevallen.”

Rotterdam

De Rotterdamse Taxicentrale RTC onderscheidt zich al jaren op het gebied van veiligheid. Zo is er sinds 2003 cameratoezicht, waarvan sinds twee jaar via bewegende beelden met geluid. Ook tekende de centrale in 2004 een convenant met de gemeente Rotterdam (destijds nog met burgemeester Opstelten), justitie en politie, waarin de rolverdeling bij gewelddelicten is vastgelegd.

Het doel: veiligheid voor taxichauffeurs vergroten en indien nodig het verlenen van professionele nazorg. Verder stelde RTC jaren geleden een Calamiteiten Team in, dat bestaat uit speciaal opgeleide chauffeurs. Ook investeert RTC in weerbaarheid- en anti-agressietrainingen voor zijn chauffeurs.

“De chauffeurs voelen zich een stuk veiliger in de taxi. Door de trainingen voelen ze zich sterker. En van de overvallen die er geweest zijn, worden de daders eerder opgepakt en dat geeft meer voldoening dan dat de dader niet wordt aangehouden”, vertelt Laura Mout, woordvoerster RTC.

Subsidie

Andela: “Ook hebben wij destijds informatie verstrekt aan onze leden over subsidieregelingen voor het aanschaffen van mobiele pinautomaten en voor het laten uitvoeren van een scan van je bedrijf op ‘overvalgevoelige’ punten.”

KNV pleit er nog altijd voor dat er in alle grote steden een geweldsprotocol komt, waarin samenwerking politie, OM en branche goed wordt geregeld. Andela: “Ook vragen we regelmatig bij de overheid aandacht voor het verschijnsel ‘niet betalende klanten’.”

Machteloos

Als taxiondernemer sta je nu machteloos als je dat overkomt, want de politie ziet het als een particuliere zaak. In tegenstelling tot winkeldiefstal, dat als delict wordt beschouwd en waartegen wordt opgetreden.

Andela: “KNV pleit voor een goede regeling, ook voor dat soort lichtere dingen als niet betalende taxi-klanten. Want het kan immers leiden tot onveilige situaties zodra een chauffeur die het overkomt ter plaatse probeert een niet-betalende klant staande te houden.”

Bron